Panduan sumber manusia: Strategi pengekalan pekerja pasca COVID-19

Krisis COVID-19 secara keseluruhannya telah membawa kepada pelbagai perubahan struktur tempat kerja dan tenaga kerja.

Kiren Velu Pillai
March 28, 2023

Pengenalan

Dalam dekad yang lalu, terdapat banyak perbincangan mengenai beban kerja pada masa hadapan yang akan terus ditambahbaik dengan automasi dan digitalisasi. Krisis COVID-19 secara keseluruhannya telah membawa kepada pelbagai perubahan struktur tempat kerja dan tenaga kerja.

Sumber manusia (HR) perlu menjadi lebih adil. Pada era pasca COVID-19, HR diberi peluang baru untuk memikirkan semula struktur organisasi dan tempat kerja mereka untuk menjadikan tenaga kerja sebagai pemacu utama jangka panjang dan kejayaan masa depan sesebuah organisasi.

Tambahan pula, ketika ini adalah waktu yang menentukan bagi HR untuk membina apa yang mereka telah peroleh dari tahun yang sebelum untuk menyusun semula agenda organisasi dan memimpin jalan bagi mencipta tempat kerja yang lebih berpusatkan kemanusiaan dan fokus kepada tenaga kerja.

Penglibatan pekerja di Malaysia

Penglibatan pekerja ditakrifkan sebagai pelaburan dalam syarikat, yang sering menunjukkan kepuasan kerja dan minat mengembangkan syarikat. Metrik ini merupakan faktor penting bagi kejayaan dan pertumbuhan syarikat.

Apabila HR mengalami tugasan yang terlalu banyak, mereka mungkin tidak dapat melaksanakan fungsi kritikal seperti mempromosikan budaya tempat kerja, organisasi komunikasi, dan kepuasan pekerja yang merupakan komponen utama penglibatan pekerja.

Tinjauan dari Qualtrics baru-baru ini menunjukkan bahawa Malaysia mempunyai kadar kedua terendah dalam penglibatan pekerja di rantau Asia Tenggara (SEA), mengakibatkan penurunan ke 54% pada tahun 2020, yang mengalami penurunan berbanding 59% pada tahun 2016.

Hasil ini dapat diterjemahkan bahawa syarikat Malaysia mengalami kerugian dalam aspek produktiviti dan keuntungan.


Kepentingan penglibatan pekerja

Menurut paparan yang diperoleh dari Qualtrics, tinjauan merekodkan bahawa semakin tinggi tahap penglibatan, semakin tinggi kebarangkalian pekerja akan kekal di dalam syarikat.

Lebih-lebih lagi, dilaporkan bahawa 16% pekerja di Malaysia berhasrat untuk kekal di syarikat mereka selama kurang dari satu tahun sementara 30% berhasrat untuk tinggal kurang dari dua tahun.

Ini mengakibatkan majikan menggantikan hampir separuh daripada tenaga kerja setiap dua tahun. Kegagalan merekrut pekerja yang mencukupi mengakibatkan pekerja yang berkebolehan mengalami: penurunan daripada segi motivasi kerja dan mental.

Perkara ini boleh memberi kesan buruk kerana pekerja yang masih berada dalam organisasi akan menerima beban kerja yang tinggi kerana mereka turut memikul tanggungjawab daripada tugas pekerja sebelumnya.

Kos sebenar perolehan pekerja

Mulakan dengan membandingkan kos pengambilan dan mengekalkan pekerja untuk membuat keputusan yang tepat mengenai faedah pekerja. Banyak syarikat sering memberi tumpuan untuk mencari pekerja baru tetapi enggan untuk mengekalkan pekerja semasa.

Sekiranya pekerja semasa tidak berpuas hati dengan rancangan insentif mereka sekarang, akan lebih logik untuk mencari bakat lain yang tersedia untuk bersetuju dengan syarat semasa syarikat dan mengisi kedudukan kosong.

Kos langsung

Kos tidak langsung

Kos yang berkaitan dengan kehilangan pengeluaran dan penurunan prestasi, kategori ini merangkumi, tetapi tidak terhad kepada:

Kos tidak langsung juga meliputi kehilangan pengetahuan pakar atau harta intelek daripada pekerja sebelumnya. Walaupun pekerja baru dapat menghasilkan kemahiran yang serupa, mereka memerlukan pemahaman yang mendalam mengenai visi perniagaan dan syarikat agar pengetahuan mereka dapat digunakan.

Maka, organisasi boleh memahami pengekalan pekerja adalah lebih menjimatkan kos dan merupakan pilihan yang lebih baik dan tidak boleh beranggapan bahawa pengekalan pekerja adalah lebih mudah daripada mendapatkan pekerja baru.

Kesimpulannya, perolehan pekerja merupakan satu proses yang memerlukan kos yang tinggi bagi organisasi dan boleh memberi impak secara langsung kepada prestasi perniagaan. Namun, organisasi harus memahami dan terus mempertingkatkan pengalaman pekerja di organisasi mereka bagi mengurangkan kos tersebut.

Strategi untuk memperbaiki penglibatan pekerja

Manfaat pekerja memberi sumbangan besar kepada penglibatan pekerja dengan memberikan insentif dan faedah yang disasarkan meningkatkan kepuasan pekerja di tempat kerja. Berikut adalah senarai jenis faedah pekerja yang paling disukai antara pekerja dan pencari kerja di Malaysia:

1. Waktu kerja yang fleksibel

Dalam tinjauan yang dilakukan oleh KPMG, pekerja lebih memilih kebebasan bekerja di mana sahaja dan kebebasan untuk memilih bagaimana mereka melakukan kerja mereka. Sebahagian besar bilangan responden lebih suka fleksibiliti kerana mereka percaya ia boleh meningkatkan produktiviti kerja dan meningkatkan kepuasan kerja.


2. Pertumbuhan pekerja

Milenial (Generasi baru) lebih cenderung untuk bekerjasama dengan majikan yang menunjukkan minat terhadap perkembangan dan pertumbuhan peribadi dan profesional mereka. Menurut PwC, Milenial tertarik dengan majikan yang menawarkan program latihan dan pembangunan yang sangat baik.


3. Insurans korporat

Kajian global oleh Fractl menunjukkan bahawa, daripada 17 faedah syarikat, paling banyak faedah penting dan diinginkan bagi pekerja adalah kesihatan, pergigian dan insurans penglihatan.

Kajian dari PwC, menyatakan bahawa pekerja, terutamanya golongan muda, lebih cenderung menerima gaji yang lebih rendah dengan insurans perubatan daripada gaji yang lebih tinggi tanpa faedah.


4. Keseimbangan kehidupan bekerja

Laporan dari Hays, mendapati bahawa 4 daripada 10 pekerja Malaysia menghadapi tahap tekanan yang tinggi kerana pandemik COVID-19, yang akhirnya menyebabkan peningkatan ke tidakhadiran bekerja, ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian, dan membuat keputusan yang kurang baik dari segi pengurusan kerja.

Organisasi harus melabur dan menerapkan sokongan kesihatan mental dan mewujudkan budaya penerimaan dalam organisasi anda untuk memahami bahawa setiap individu mempunyai latar belakang yang berbeza.


5. Kesihatan mental tempat kerja

Organisasi harus menyediakan kemudahan yang boleh dikendalikan pekerja secara langsung untuk menyelesaikan tugas dengan betul, dan ini merangkumi peralatan digital, instrumen saintifik bergantung kepada jenis pekerjaan.

Sekiranya pekerja tidak hadir tanpa kemudahan yang diperlukan, projek tidak akan dilaksanakan dengan baik, dan seterusnya menggambarkan kualiti hasil yang kurang memuaskan.

Kebaikan menggunakan digitalisasi

Salah satu aspek digitalisasi HR merangkumi analisis data dan automasi yang menyediakan syarikat dengan penyatuan data dan ramalan analisis untuk menguruskan perbelanjaan penjagaan kesihatan. Menggunakan HealthMetrics, data boleh diisi dengan mudah dan diubah menjadi analisis untuk membantu membuat keputusan perniagaan secara pintar.

Selain daripada itu, HealthMetrics juga menyediakan penyelesaian digitalisasi penjagaan kesihatan untuk menangani peningkatan bilangan pekerja daripada segi tuntutan perubatan, penagihan dan menguruskan sijil perubatan.

Organisasi akan melihat peningkatan yang luar biasa dalam masa yang diperuntukkan menangani faedah pekerja, termasuk tuntutan dan pengurusan cuti sakit (MC). Organisasi boleh memperoleh penjimatan lebih dari 32 jam kerja manual dalam sebulan.

Adakah anda mencari penyelesaian digital yang lengkap dan bebas masalah?

Cubalah HealthMetrics; platform kami terdiri daripada lebih 4000 rakan panel kesihatan di Malaysia. Anda akan dapat menjimatkan masa yang berharga dan mengetahui dengan lebih terperinci mengenai keperluan pekerja anda. Klik di sini untuk maklumat lanjut.

Mengenai HealthMetrics

HealthMetrics, adalah perisian berasaskan web perusahaan untuk membantu HR dalam mempermudah dan menguruskan kerumitan penjagaan kesihatan pekerja merancang dengan penyedia perkhidmatan kesihatan dan pekerja kami yang luas analisis produktiviti.

Objektif utama kami adalah untuk memberikan kemudahan dan menjimatkan kos penyelesaian untuk perniagaan untuk menyediakan pekerja yang sangat penting faedah perubatan.

Penyelesaian kesihatan HealthMetrics yang lengkap juga memberikan kelonggaran kepada HR untuk melaksanakan faedah lain seperti penjagaan gigi atau penglihatan dalam beberapa saat. Jadi mengapa memilih kami?

Sistem kami melayani perniagaan dari pelbagai saiz. Kami pelanggan semasa termasuk syarikat tersenarai awam termasuk insurans syarikat, pengeluar bersaiz sederhana dan perniagaan kecil dan yang paling penting, platform ini adalah percuma untuk digunakan.

Alamat

B-04, Level 4, The Place @ One City, Jalan USJ 25/1, 47650 Subang Jaya, Selangor


Emel

marketing@healthmetrics.co


Nombor Telefon

+603 7661 6229

Revolutionise your workforce with our platform, designed to create greatness.

Got questions?

We can help with any questions about the HealthMetrics.

Contact us
We got you covered

What is the HealthMetrics platform?

We have created a single, unified platform that enables organizations to enhance employee wellbeing and productivity, regardless of their growth stage. The platform grants access to essential features that improve workplace wellness and optimize healthcare.

Take a closer look at our HealthMetrics Dashboard, or speak to one of our representatives to learn more about HealthMetrics.

Any proof that it works?

48 hours saved in benefit reimbursement.
HealthMetrics’ data-driven approach has been able to accelerate the processing of employee's health benefits significantly.

Read study >


85% reduction in administrative task
Companies can reduce up to 85% of time spent on HR administrative task and this frees up time for HR on more important tasks.

Read study >

May I know about the pricing plans?

Our pricing plans vary in terms of the features and services that are included, so you can select the one that offers the right mix of benefits for your specific requirements. Whether you are a small business owner, a freelancer, or a larger organisation, we have a pricing plan that is tailored to your needs.

You can view the details of each pricing plan on our website, and our customer support team is always available to answer any questions you may have and help you choose the right one for you.

How is the customer support?

We understand that when you are using a platform, you may encounter issues or have questions, and we want to be there to help you resolve them as quickly as possible. That's why we have a team of highly trained and experienced support professionals who are available to assist you anytime.

Reach out to our 24/7 customer support through multiple channels:

Email: corp-support@healthmetrics.com
Hotline: +603-7661 6229
Helpcentre and FAQ: HealthMetrics Help Center