Lima strategi utama untuk meningkatkan pengekalan pekerja di syarikat

Organisasi berjaya dengan pekerja yang konsisten.

Kiren Velu Pillai
March 28, 2023

Perkenalan

Tahap penglibatan pekerja di dalam sesebuah organisasi melambangkan kesediaan pekerja untuk berkhidmat dengan penuh motivasi, mengadakan hubungan baik dengan organisasi, dan meningkatkan dedikasi terhadap pekerjaan mereka.

Di samping itu, penglibatan pekerja lantas menjadi salah satu indikator terpenting dalam menjadi kayu ukur komitmen pekerja secara menyeluruh. Pekerja hari ini mencari lebih daripada sekadar bekerja dari pukul 9 pagi ke 5 petang.

Mereka mahu terlibat dalam pekerjaan mereka dengan lebih mendalam, mencari semangat bekerja dengan organisasi dan bekerja dalam pasukan.

Penglibatan Pekerja Nilaikan di Malaysia?

Tinjauan oleh Qualtrics menunjukkan bahawa Malaysia mempunyai penglibatan pekerja kedua terendah di rantau Asia Tenggara, dengan catatan 54% pada tahun 2020, Malaysia mengalami penurunan berbanding 59% pada tahun 2016.

Hasil ini menunjukkan bahawa syarikat Malaysia kehilangan produktiviti dan keuntungan secara menyeluruh, menurut kajian Gallup.

Berdasarkan pernyataan dari Malaysia Productivity Corporation (MPC), kadar produktiviti pekerja di Malaysia turun sebanyak 5.4% pada tahun 2021, penurunan pertama sejak Krisis Kewangan Global 2009.

Sumber: QualtricsXM Employee Experience Trends Malaysia 2021

Bagaimana kadar penglibatan yang buruk dapat mempengaruhi organisasi?

Menurut data yang diperoleh dari Qualtrics, 16% pekerja di Malaysia berhasrat untuk bekerja di organisasi mereka kurang dari satu tahun, sementara 30% merancang untuk bekeja kurang dari dua tahun.

Ini bermaksud syarikat perlu mengganti hampir sepertiga tenaga kerjanya dalam jangka masa singkat, menampung kos yang tinggi setiap dua tahun. Kesan perolehan pekerja yang tinggi memberi kesulitan yang besar terhadap operasi sesebuah perniagaan.

Apabila pekerja secara konsisten meninggalkan organisasi, ini memberi kesan kepada semangat dan produktiviti pekerja lain dan akhirnya mendatangakan kesan buruk pada produk dan perkhidmatan organisasi tersebut. Kos perolehan yang tinggi akan memberikan tekanan kewangan kepada organisasi.

Bagaimana organisasi dapat meningkatkan kadar penglibatan mereka?

Salah satu cara terbaik bagi sesebuah organisasi untuk meningkatkan kadar penglibatan pekerja mereka adalah dengan melihat lebih dari sekadar gaji yang kompetitif, untuk menyarankan pekerja untuk bersama dengan organisasi untuk tempoh yang lama.

Terdapat banyak keutamaan lain yang lebih penting daripada gaji. Kaji selidik dari Qualtrics menunjukkan lima faktor yang dicari oleh pekerja dan calon pekerjaan di sesebuah organisasi.

Sumber: QualtricsXM Employee Experience Trends Malaysia 2021

Apakah strategi lain untuk pengurus untuk meningkatkan keberkesanan komunikasi?

Sumber Manusia dapat melakukan banyak perkara untuk meningkatkan pengalaman pekerja di organisasi, tetapi mereka akan mendapat kebaikan yang lebih besar ketika bekerjasama dengan pihak pengurus. Pekerja anda mahu maklum balas mereka didengari, dihargai, dan diambil tindakan.

Kajian menunjukkan bahawa apabila organisasi mengubah maklum balas dan melaksanakan maklum balas pekerja secara proaktif, penglibatan pekerja meningkat sebanyak 79%, sementara mereka yang mengabaikan kepentingan tersebut melihat kadar penglibatan menurun sebanyak 47%.

Berikut adalah beberapa contoh tindakan yang boleh diambil oleh pihak pengurus berdasarkan maklum balas dari tinjauan pekerja:

Revolutionise your workforce with our platform, designed to create greatness.

Got questions?

We can help with any questions about the HealthMetrics.

Contact us
We got you covered

What is the HealthMetrics platform?

We have created a single, unified platform that enables organizations to enhance employee wellbeing and productivity, regardless of their growth stage. The platform grants access to essential features that improve workplace wellness and optimize healthcare.

Take a closer look at our HealthMetrics Dashboard, or speak to one of our representatives to learn more about HealthMetrics.

Any proof that it works?

48 hours saved in benefit reimbursement.
HealthMetrics’ data-driven approach has been able to accelerate the processing of employee's health benefits significantly.

Read study >


85% reduction in administrative task
Companies can reduce up to 85% of time spent on HR administrative task and this frees up time for HR on more important tasks.

Read study >

May I know about the pricing plans?

Our pricing plans vary in terms of the features and services that are included, so you can select the one that offers the right mix of benefits for your specific requirements. Whether you are a small business owner, a freelancer, or a larger organisation, we have a pricing plan that is tailored to your needs.

You can view the details of each pricing plan on our website, and our customer support team is always available to answer any questions you may have and help you choose the right one for you.

How is the customer support?

We understand that when you are using a platform, you may encounter issues or have questions, and we want to be there to help you resolve them as quickly as possible. That's why we have a team of highly trained and experienced support professionals who are available to assist you anytime.

Reach out to our 24/7 customer support through multiple channels:

Email: corp-support@healthmetrics.com
Hotline: +603-7661 6229
Helpcentre and FAQ: HealthMetrics Help Center